Framtidsplaner

Idag var vi på en föreläsning om universitets-studier i Skottland. Själv fastnade jag litegrann för the University of Strathclyde. Klarar jag av att få en sexa engelska i English A2 HL och får över trettio poäng i betyg, så är det egentligen fritt fram för mig att söka in på Journalism & Creative writing där. Självklart hade jag inte bara tagit den kursen. Det finns olika kombinationer av ämnen man kan läsa bl a. Journalism & Creative writing/Politics och Journalism & Creative writing/French.

Tuition fees (sry kommer inte på ordet på svenska) kommer i sådana fall inte heller vara ett problem, då det finns en skottsk organisation, SAAS, som betalar studenter kommandes från länder inom EU's avgifter. Det man hade fått betala hade varit boende, och sitt leverne då, vilket är fullt acceptabelt. Under det första av de fyra åren erbjuds man automatiskt en plats på campus, under de följande tre åren får man dock ordna boende privat. Detta får man hjälp med av skolan, som även har folk som försöker hjälpa en med att hitta ett jobb att ha vid sidan om studierna. Dessutom ligger universitetet mitt i Glasgow, Skottlands största stad! Det är inget New York eller så, men ändå..!

Imorgon ska vi dock gå och lyssna på en föreläsning om universitet i Frankrike, och att plugga där är verkligen en dröm jag har. Dock, så blir det ju svårt när jag inte är helt flytande i franska. Men dreglar i stort sett över tanken att spendera flera år där studerandes. Frankrike är tyvärr jättedyrt, utbildningen där likaså. Om den drömmen ska bli av så behöver jag verkligen ett heltäckande stipendium, vilket kanske inte är helt lätt att få. Drömmen lever iallafall fortfarande kvar. Vem vet, jag kanske lyckas?

Strathclyde i Skottland är veerkligen inget dåligt alternativ till att plugga i Frankrike dock. Eller vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0