"Sluta vara så ynglig"

Är medveten om att detta är mitt tredje onödiga inlägg idag, vill bara säga det innan jag berättar vad jag har på hjärtat den här gången.

Sitter och försöker skriva en fin och sofistikerad inledning till presentationen jag hållit på med idag. Problemet är bara att jag ska beskriva relationen emellan en förälder och ett barn. Fast jag vill inte använda ordet barn. 'Barn' låter så fult och oprofessionellt, så alldagligt. Det låter som det engelska ordet "kid" istället för "child". Jag menar jämför:

Relationen emellan en förälder och ett/dess barn kan ofta vara....

The relationship between a parent and a/its child can often be..

Det låter mycket bättre på engelska. Dummadumma ord. Synonymer på ordet barn i svenskan: telning, unge, glin, barnunge, småtting, kotte, yngel. Tycker det är på tiden att vi snyggar till vårt språk litegrann, håller ni inte med? Eller hur många yngel vill du ha när du blir stor?

Kommentarer
Postat av: guess who!!!

vadå, kotte är väl fint

2009-02-21 @ 21:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0