Kvalitetsförfatteri

Förstår inte varför våra svenska-analyser alltid ska vara baserade på så tråkiga texter. Gullberg, Lagerlöf, Boye, you name it. Ge mig en text ut av Håkan Hellström så ska jag nog lämna in en analys värd en sjua eller två. Håkan Hellström kommer gå till historien som en av Sveriges största textförfattare, så varför inte erkänna det här redan nu och släppa in några av hans texter i vår undervisning? Tror fn att jag skulle få den där efterlängtade sjuan då.

Den ene såg Älvsborgsbron fortsätta i evighet
Den andre fyller 33 i Högsbo fängelse
Allt e så enkelt när man börjar, långa vägar

Varje dag på busshållplatsen, hon kunde säga allt med bara blicken
Du är bara ett ansikte i mängden

När vi sågs häromdan i trängseln

Och du prata som om du vart en vän, men du hade ingen alls

När du var populär och överallt, för långa vägar sen, för långa vägar sen

På en regnig busshållplats

Jag skulle bli något i stan över en natt

Kan tänka mig en miljon splendida poänger som jag hade kunnat göra om jag hade fått analysera Långa vägar. Ordet 'splendida' föll förresten bara ner ifrån himlen en dag, rakt ner i mitt ordförråd. Visst är det lysande?


Kritiserar då egentligen inte våra stora svenska författare med detta inlägg, frustrationen över pluggandet tar nog bara överhanden ibland..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0